Halo, illetve, ahogy az olaszok szoktk mondani: Pronto! Az alaptrtnet nem ppen kimagasl jdonsg, inkbb egy szokvnyos, mentsk meg az emberisget sztorihoz hasonlt. No, de krem, a hangulat! Az valami lebilincsel.
Ez magyarul annyit tesz: Ksz! Azt, hogy a taljnok mirt gy veszik fel a telefont nem tudom s nem is kapcsoldik szorosan a tmhoz; az viszont mr inkbb lnyeges, hogy a HALO mr 2001-ta boldogtja az Xbox-osok tbort, -st sokan taln pont ezrt csatlakoztak hozzjuk- mg neknk meg kellett vrnunk a 2003-at, hogy vgre PC-n is kiprblhassuk. Nem mondom, j dolog, hogy egyltaln hozzjutottunk, de az, hogy megrte-e ennyit vgyakozni, az albbi sorokbl derl ki. Addig is annyi bizonyos, hogy mg PC-n kijtszuk az 1-t, addig konzolon hamarosan jn a folytats... Ehhez nem szeretnk tl sokat hozzfzni, a konzekvencikat vonja le mindenki magnak, de kt v alatt -pestiesen szlva - "sok vz lefolyik a Dunn", azaz ami egykor tt siker volt, nem biztos, hogy rgi ragyogsban tud ismt tndklni.
Mieltt tlsgosan beletemetkeznnk a mltba, vagy brndos tekintettel a jvt kmlelnnk (HALO 2), elszr nem rtana tisztzni, hogy mi is az a HALO (azon kvl, hogy pronto :-)) ?! A vlasz egyszer, egy bolyg, mely alakjban inkbb hasonlt a Szaturnuszra, semmint a Fldre. Ez lesz utazsunk clpontja, amit valljuk be, nem nknt kerestnk! A trtnet lnyege, hogy szpillr nev rhajnkat a legkevsb humnus idegen lnyek megtmadjk, gy a haj kapitnya knyszerleszllst hajt vgre a HALO-n. Persze ezek utn joggal merl fel mindenkiben az si krds: na de ki vagyok n? Van egy j hrem: a "Nagyfnk"! :-) Tkletes szemlylerssal nem tudok szolglni, mert alakunkat vgig egy nagyon hasznos pncl fedi, m a legenda szerint egy hres vezetbl lettnk klnozva s egsz gyerekkorunkban a harcra ksztettek fel minket. A sztorit altmasztani ltszik az a nem elhanyagolhat tny, hogy ahol hsnk feltnik, ott a kzkatonk (halandk) gondolkods nlkl a szolglatba llnak, fedezik, erejket meghaladva harcolnak. Ettl fggetlenl a jtk FPS, azaz First Person Shooting, mert parancsokat, kln taktikai utastsokat nem tudunk osztogatni embereink szmra, de az MI-nak ksznheten nem is felttlenl szksges, mert maguktl is tudjk a dolgukat. Azt kicsit sajnlom, hogy az tkzetek sorn elszenvedett srlseiket nem tudom gygytani, - mert nha elkl a segtsg - illetve nincs mg fele annyira j pnclzatuk sem, mint nekem, de ettl vagyok n a "Fnk". Az elektro-mgneses ltzk kell vdelmet nyjt a lvsekkel szemben, st ha lemerlni ltszik az energia szintje, akkor egy-kt msodperces sznet utn megnyugtat, bg hanggal jratltdik. Egyb segtsget is kapunk Cortana "szemlyben", aki az rhaj MI-jt testesti meg, majd sejtelmes hangon navigl a ksbbiekben.
Nos el is kl ennyi plussz, mert az "ellen" ellen :-) nem egyszer felvenni a harcot. Rgtn az elejn felrntjk a "ht" fedelt s sietve lecsekkolnak minket, hogy minl gyorsabban jussunk el a kapitnyhoz, mikzben az idegenek a hajt tmadjk. A dolog pikantrija, hogy mindezt fegyvertelenl kell vgrehajtani. A tallkozst kveten kapjuk meg Cortant s azt az utastst, hogy irny a bolyg felszne! Itt aztn kzelebbi "kapcsolatot" ltesthetnk az sszes undormnyos-furmnyos fldn kvlivel. Nzzk az evolcijukat: elsknt a vrses, alacsony, alattomos lnyekkel kezdenm, akik csapatban vonulnak, de ha sztcsapunk kztk, akkor sikoltozva, kezk-lbuk htracsapva rohannak ellnk egszen addig, amg vagy egy nagyobb trsat, vagy egy szabad tzrsgi gyt nem tallnak, amivel visszavghatnak. Teht kicsik, knny ket kilni, de alattomosak s nem teljesen hlyk, ezrt oda kell rjuk is figyelni. A "mokny legny" prja mr veszlyesebb. Inkbb emberi magassga, energia pnclja s jobb fegyvere van. Ezek a tpusok mr nem azok a szalads fajtk, hanem btran neknk rontanak, st legszvesebben puszta kllel vernnek ppp, radsul az ket krlvev hozznk hasonlatos pncl miatt, ezeket a lnyeket mr nehezebb legyrni. Utnuk jnnek a gykemberek. k valamivel kisebbek, de nagyon frgk s szorgosan kapkodjk testk el a pajzsukat, ami komolyabb feladat el llt abban, hogy elpuszttsuk ket. Vgl ellensgnk legrangosabb kihvja egy zmk, lass, mde hallosan veszlyes sugrkezelt snre emlkeztet. Eltallni nem nehz, de nem egyszer kell! Igencsak golyll figura, st az fegyverzete a legdurvbb. Zld plazmagyjval semmi pillanat alatt roppanthatja ssze pnclunkat, ha nem vagyunk elg frgk.
Minl tbb idt vagyunk a HALO-n, annl inkbb r kell dbbennnk, hogy a fldi szablyok egyre kevsb rvnyesek. Itt ugyanis egyltaln nem igaz az, hogy ellensgem ellensge az n szvetsgesem, mert br megjelenik egy j faj a jtkban, de nekik eszk gban sincs velnk kooperlni. Ezek a lnyek parazitaknt rtapadnak a gazdatestre s rpke tkalibrls utn mris l-halottat csinlnak trsainkbl, akik cserbe "agyatlanul" tmadnak rnk. rm az rmben, hogy nemcsak velnk, de ellenfelnkkel is hasonlan bnnak el, ha egyszer megtmadjk ket. Ebbl kvetkezik; a jtk sorn belebotlunk olyan szitucikba is, amikor a fldn kvliek nem minket, hanem egymst gyilkoljk s ilyenkor csak rajtunk ll, hogy brskodunk, vagy inkbb hulljon a frgese jelszval, bellunk mi is ritktani. Amikor mr azt hinnnk, hogy megprbltatsaink lassacskn vget rnek, kiderl, hogy van mg egy elsprend sereg. Ezek a ...... (bocs, de ezt inkbb szemlyesen rdemes megtapasztalni). ;-)
Az elbbiekbl ltszik, hogy nem csak az szmt, hogy kinek gyorsabb a mutatujja, ugyanis a szoftver kivl MI-val lett megldva. Persze ami kt vvel ezeltt merben jnak szmtott, az mra inkbb megszokott vlt, illetve a tbbiek felnttek a feladathoz. Mindezek ellenre az tlaghoz kpest mg gy magasnak mondhat az ellensg "IQ"-ja. Fedezkbl lnek, megkerlnek, ha nem figyelnk stb., de ami mg mindig pldamutat, hogy sszehangolt csoportokban tmadnak.
No, de nzzk a jrmveket, mert a Halo-ban bellk is van egy pr! Elszr egy strapabr terepjrval, a warthoggal ismerkednk meg. Ez egy majdnem teljesen nyitott katonai dzsip, amiben adottsgainl fogva, knnyen eltallhatnak minket, de hatalmas elnye, hogy maga a jrgny elnyhetetlen. Irnytshoz sem szksges C, vagy E kategris jogostvny, mivel az elre-htra gombokkal s az egrrel egsz knnyen rrznk a vezets zre. Ha netn mgis sikerlne a feje tetejre lltani, akkor sem jn el a vilg vge, mert hsnk egy heroikus mozdulattal lazn helyrebillenti. Tovbbi extraknt kapunk egy gppuskst is, akivel kzsen jkora vesztesget okozhatunk az alieneknek, st, az anyslsen mg egy gpfegyveres biztosthatja a kellemes utazst. Ha a warthogot mr kellkppen kilveztk, jhet a tank. Ezt, a nagyra becslt idegenektl lehet lenylni, de higgytek el, megri! Ezzel a dzsiphez kpest tszr nagyobb rst thetnk a tmadk harcvonaln s mellesleg csapatszlltnak sem utols, mivel sszesen hat ember foglalhat mg helyet rajta, akik szintn nem lbe tett kzzel vrjk az ellensget. De ne legynk ennyire fldhzragadtak! ;-) Akr a lgtr uraiv is vlhatunk a Szellem nev, ugyancsak eltulajdontott siklmotorral, s nagyobb testvrvel, a Ksrtettel.
Mit ltunk mindebbl? Egy 2001-ben konzolra kiadott jtk feltuprozott vltozatt, ami a legjabb FPS-kel ugyan nem veszi fel a versenyt (pl. UT 2003), de tisztes helytllst garantl. Nekem kifejezetten tetszett az, ahogy a harc sorn nem millinyi vres cafat robban a levegbe, hanem viszonylag letszeren rogynak ssze az ellenfelek a hallos csaps utn. Egy-egy plazmagrnt elhajtsa is szpen megkoreograflt mdon zajlik. A robbanst kvet fstfggny mgl komikusan replnek el a klnbz plazmagyk s egyb bartsgos, bolygkzi kommunikcit segt eszkzk. ;-) Mindezek tetejbe, a jrmvek formja s mozgsa sem rugaszkodott el annyira a valsgtl, gy egszen letszer kpet kapunk.
A hangoskods szintn nem rossz. A csatk kzben ms-ms fegyverek tltetei eltr hanggal svtenek el a flnk mellett, a jrmvek is realisztikusan pfgnek, zgnak, suhannak s az idegenek, fajtl fggen, szintn klnbz frekvencin kommuniklnak. Cortana szavai is megnyugtatan hatnak, brmit is mondjk. ;-) Pajzsunk energijnak cskkenst kln hanggal jelzik, s a vgs stdiumot a szoksos, ersd szvvers mutatja. Ha ekkor nem jutunk gyorsan nhny szabad msodperchez, netn egy elssegly csomaghoz, egy idegen "fldntli" kacaja ksr az utols intergalaktikus utazsra. Egyedl azt sajnlom, hogy a roham alatt felersd zene tl ksn indul, s nem kifejezetten intenzv.
Az irnythatsggal nem lehet gondunk, ha a jl bevlt FPS stratgit alkalmazva, billentyzet s egr segtsgvel navigljuk hsnket. Az egyes szllt-s repleszkzk vezrlst is hamar meg lehet szokni. A jtk e tren abszolt tlagos.
sszegezve: Az alaptrtnet nem az a kimagasl jdonsg, inkbb egy szokvnyos, mentsk meg az emberisget sztorihoz hasonlt. Nincs ebben semmi kivetnival, az ilyen jelleg FPS-ekben ez adhat lelkiert az idegenek lekzdsre. Az MI mg megllja a helyt, de nem az a forradalmi ttrs, ami 2001-ben volt a konzolosos megjelenskor. A lnyek kellen megszerkesztettek, de az azta piacra kerlt jtkokban mr volt szerencsnk a klnbz jrgnyok kiprblsra (pl. Battlefield 1942). A grafika szp, de itt rezdik igazbl az Xboxos tirat htrnya, mert a gyors, kiss felletes tdolgozs kvetkezmnyekpp egy erm kell ahhoz, hogy mindent kell rszletessggel lthassunk. A hangok s az irnythatsg majdnem tkletes, csak a roham idejn lehetne valamivel dinamikusabb a hanghats, hogy kicsit jobban felprgesse a "Nagyfnkt". Mindezeket figyelembe vve egy kellemes, kiss konzolszag jtkkal llunk szemben, amit az id vasfoga valamelyest megrgott, de mg gy sem kell elbjnia a jelenleg piacon lv FPS-ek mgtt. Ajnlom, egyszer prbljtok ki, nmi konfig tuning utn... ;-)
forrs:pclife |